Na školení v "APLE" - pokračování

12. března 2010 v 0:37 | Tuška |  Informace a podněty
Zrakové reakce (= dítě se má podívat na určitou věc) - problémy bývají s úhlem pohledu, pohledem do světel, upřeným pohledem, strnulým zíráním, se schopností sledovat zadaný úkol zrakem, s očním kontaktem, hypersenzitivitou a autostimulací, se sledováním objektu.

Je vhodné cvičit výraznou barvou, jak dlouho dítě vydrží sledovat.

Oční kontakt - údajně místo ve tváři, kam se děti s PAS dívají, nejsou oči, ale bod někde na pravé tváři (jestli si to dobře pamatuju - myslím, že ještě jako trochu dole, spíš než nahoře).


Oční kontakt podle strukturovaného učení nacvičujeme takto: vezmem si do ruky papír A4, klidně bílý nebo barevný, před ním držíme nějaký předmět a dáme papír s předmětem před ním na pravou stranu těla se slovy: "Podívej.", dáme na levou stranu, zase "podívej" a nakonec dáme před obličej, "podívej", a papír dáme pryč (předmět ne) ... a dítě nám vlastně kouká do obličeje.

Mně osobně se to nezdá, ale nevím, nezkoušela jsem ještě. Zrovna oční kontakt bych podporovala spíše nějakými herními aktivitami třeba ze son-rise přístupu nebo tak, ... ale to je jen moje malá vsuvka.

Ukazování - měli bychom podporovat a sami ukazovat, třeba: "Podívej, kolik je hodin." A stoupám si přímo k hodinám (nebo pod ně) a ukazuju na ně. Časem pak stále z větší dálky.

Sluchová reakce - problémy s dlouhou latencí, s ignorováním verbálního pokynu, hypersenzitivitou nebo hyposenzitivitou, s autostimulací.

Sluchové reakce se musí cvičit, ale už si nevzpomínám jak. Zřejmě nějaké neobvyklé zvuky, aby se dítě otočilo a chválit ...

Lektorky zdůrazňovaly důležitost vyjádření souhlasu a nesouhlasu. Nesouhlas (NE) jde většinou tak nějak samo.
Souhlas (ANO) musí nacvičit. Dělají to tak, že dítěti nabídnou nějakou věc (kterou chce) a ptají se: "chceš ...... (bonbón, autíčko...)? Ano? Ano?" A když natahuje ruce, tak mu normálně kejvají oni svou rukou hlavou. (Položí dítěti ruku na temeno a kejvají mu hlavou - předváděl to na sobě ty lektorky.)
A navíc ale i ony kejvají při tom velice výrazně i svou hlavou zároveň, aby to dítě jasně vidělo i na nich, jak to má vypadat.
Několikrát řekly ano, ano a několikrát pokejvaly ... a prý se to dítě je schopno naučit do 14 dnů (nějaké schopnější), jiné se to učí třeba rok.
Jeden chlapeček byl prý tak strnulý a "neochotný" tou hlavou kejvnout, že musela použít obě ruce a jednou mu jako podpírala zespoda bradu a druhou svrchu kejvala.

Často děti s PAS kejvají havou na znamení souhlasu tak, že si ji sami chytnou mezi ruce a těma rukama si s ní kejvají. To bývá, když už to pochopí, ale ještě jim to nezvnitřní.

Chuťová, čichová a doteková reakce - problémy s bolestivostí, vnímání bolesti, očicháváním, dotekovým ulpíváním, olizováním a jídlem.

Lektorky zdůrazňovaly, abychom hlídali nezužování výběru jídla, nikdy nedovolili zužovat jídelníček.

Pokud už se tak stalo, snažit se jíst všichni, celá rodina pohromadě, aby dítě viděo, že to jí všichni.
Důležité je u dítěte sedět, když mu dáváme jídlo, které nechce, doporučují dělený talíř, aby dítě vidělo "co jí", s tím prý mají děti s PAS problém, že pod omáčkou nevidí, co vlastně jí, a tak to raději nejí.
Takže sedět u něj, přemlouvat, trochu nutit vzít do pusy (ale ne násilím!!!), hladit ho a povzbuzovat. Pak odměna. Ano, za jídlo odměna. Klidně jen jedno sousto, druhý den si vezme třeba dvě. Hezky ho hladit a chválit: "Pěkněs to zkusil." Hlavně vůbec nekomentujeme, že to třeba vyzvrátil.

Nemáme říkat "to je dobrý", když ono řekne "to je hnusný", nemáme jít proti němu, ale přpojit se k němu.
dáme před něj kousek a chválíme, že to zkusí.
Můžeme říkat, "já když byla malá, taky mi to nechutnalo, ale víš co, ono je to zdravý, tak jsem to jedla, tak aspoň jeden kousek ..." což samozřejmě lze, když děti rozumí.

Strach a nervozita - problémy s anxiózními - úzkostnými projevy, s absencí strachu a pudu sebezáchovy.

Největší chyba je popírání strachu dítěte. "To nic není, neboj se, já se nikdy nebál, když jsem byl malý", řekne třeba tatínek.
To u dítěte podporuje pocit méněcennosti, nic mu nejde, všeho se bojí, je za stále většího "blbečka".

Měli bychom říkat: "Já to chápu, taky jsem se bál, když jsem byl takhle velký." A třeba se snažit pomoci zvládnout situaci, nebo ho prostě nechat být, když nechce něco udělat.


KOMUNIKACE

Neverbální komunikace - problémy s ukazováním imperativním, deklarativním, očním kontaktem, sdílenou pozorností, gesty, mimikou, vyjádřením souhlasu - nesouhlasu.

Verbální komunikace - problémy s žargonem, intonací, hasitostí, rytmem, mluvenou řečí (funkčnost, vztah k dané situaci), echolálií, opožděným vývojem řeči, dysfázií (neschopnost vybavit si výraz, špatné porozumění řeči).

Úroveň aktivity
hyperaktivita - hypoaktivita

Často dítě jen neví, jak se zabavit, proto vypadá jako hyperaktivní.

Hypoaktivní dítě nezlobí - je to ale pro něj nevýhoda, protože si ho nikdo nevšímá, ani doma, ani ve školce. Nikoho nenutí dělat s ním, co je nutné, protože je hodné.
Je to na nás se nutit dělat něco dřív, než vybouchne, než se začne vztekat.

Úroveň intelektu
Objevuje se nerovoměrný profil, opožděný vývoj, ostrůvky intelektu, ostrůvky geniality.

I u dětí s PAS "většinou" bývají dívky na imitaci "lepší" než kluci, stejně jako u "zdravých" dětí. Holky mají větší motivaci po sociálním tlaku (trochu).
Neplatí to samozřejmě vždy.

.......................................................

Příště pokračování na téma Jak s dítětem s PAS pracovat.
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 laskonka | 12. března 2010 v 9:21 | Reagovat

ty jo,tuzticko..toje skoda fakt,ze jsem nemohla..a to uz 2x,prosim pekne..mas to tak super napsane,,ze bych si to s chuti okopirovala ke mne:-) abych to mela na ocich..tesim se na pokracovani:-)

2 Tuška | E-mail | Web | 15. března 2010 v 23:49 | Reagovat

laskonko, pokračování bude ... jen jsme teď měla takové hekktické dny, že nestíhám. On se u toho člověk musí zamyslet, aby nepsal kraviny a zavzpomínat, co vlastně lektorky říkaly.

Mám sice poznámky psané vlastní rukou, ale právě že jen poznámky, tak někdy dumám, co tím chtěl básník řici. ;-)

TAk snad brzo zase něco dodám! :-)

3 Míša | 16. března 2010 v 12:05 | Reagovat

Napiš zase Tuško, je to zajímavé. Dobré školení...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama