Kam s ní? aneb školy, školky, školičky (46)

16. ledna 2010 v 0:28 | Tuška |  O životě s Ninuškou
A je to tady.

Tisíckrát probírané téma.

Tisíckrát jsem ho pročítala na stránkách různých diskuzí a najednou nevím, co dělat, jak se rozhodnout.
Naštěstí jsem se vždy zdržela radění, protože moje vlastní zkušenost je nula ... a co mě právě úplně nepálí, do toho se nedokážu úplně vžít. Přesto mě to může zajímat.


O čem je řeč? No přece o školce!

Ninušce budou v březnu 4 roky a doma se už zjevně nudí. Ráda bych jí dopřála dětský kolektiv, ač sama nevím, jak na něj bude reagovat.
Klidně bych ji poslala do školky už teď (už loni v září jsem měla nutkání ... ale bylo již pozdě), bohužel možné to bude zřejmě až od září.

Hlavně, aby se ale vůbec někam dostala, protože když budu pořád jen váhat, kam ji dát, tak se může stát, že nás všichni předbějnou a na nás zase místo nezbyde.

Pokusím se nastínit naše 2 možnosti a budu moc ráda, když někdo napíše, jak se rozhodl ve svém případě a proč.

Každé dítě je jiné a proto budou i důvody pro naše rozhodnutí jiné, ale možná mě inspirují a možná přidáte tip, který mě vůbec nenapadl a který Nindě pomůže dostat se na správné místo.
(A navíc Ninušku přeci jen trošku znáte z fotek, videí a vyprávění - i když jen virtuálně.)

Náš problém je klasika -
- normální běžná školka s pedagogickým asistentem nebo speciální třída při MŠ?

Pokusím se rozepsat výhody a nevýhody obou zařízení, sama ale někdy nevím, co je výhoda a co není.


(NE)VÝHODY SPECIÁLKY(NE)VÝHODY KLASICKÉ MŠ
+ Menší počet dětí (9) na 3 učitelky
- Mnoho dětí, velký ruch (možná by to nevadilo?)
- + Zkušenost učitelek+ Pedagogický asistent jen pro Ninu
+ Práce s dítětem individuálně po chvilkách, snaha zapojovat několik dětí (2, 3) do společných aktivit
- + Možná nezkušenost asistenta
- Dojíždění do Domažlic (10 km)
+ Individuální práce s dítětem + snaha zapojovat dítě do kolektivu (nějak si to ale neumím představit)
Složení třídy - různá postižení: tělesná,
zrakové, mentální retardace, prostě směsice.
+ V místě bydliště (vlastně asi 20 kroků od bytu)
Není to čistě autistická třída, některé děti zřejmě mluví.
- Možný odchod asistentky na MD (prý časté úskalí pedagogických asistentek) - a co potom?
+ Klidné prostředí
+ Možnost odposouchávat řeč dětí a vhodné
prostředí k nápodobě (N. začíná teď více rozumět.)
x
+ Možná první a poslední možnost soužití Niny se zdravými dětmi
x
Nezkušenost školky s integrací (což by však nemusel být problém)
x
Nutnost oboustranné sympatie - Nina x asistent

Víc mě momentálně nenapadá.

To, co jsem označila plusem +, to jsou dle mého výhody, za mínusem - stojí nevýhody. Někdy si nejsem jistá, zda se jedná o výhodu nebo nevýhodu.

A názory odborníků?

Raná péče mi doporučuje integraci. Je ale fakt, že Ninu moc ještě neznají, byly u nás teprve jen jednou. Ale paní z RP by mi pomohla jednat se školkou, zprostředkovala by jim info o integraci a jejích zkušenostech s ní.
Speciální pedagožka prosazuje spíše speciální třídu. Je fakt, že Ninu zná poměrně dobře.

Já sama si nejsem jistá.

Chtěla bych Ninušce dopřát kontakt se svými zdravými vrstevníky, možná je opravdu jeden z posledních, i když je mi jasné, že bude za nimi veeeelmi pozadu. To je také argument naší tety z SPC, že bude stále někde na chvostu, úplně mimo, do ničeho se prý nezapojí, neporozumí ...

Na druhou stranu mám obavy z toho, aby to nevypadalo tak, že bude třída dětí a někde v koutku s asistentem Nina. A k dětem se vlastně ani nepřiblíží.

V podstatě si to ani neumím představit - jak zkombinovat individuální přístup asistenta k dítěti a zároveň snahu zapojit dítě do kolektivu.

Máte někdo zkušenost, víte jak toto probíhá?

Ve speciální školce by snad problémy být nemusely, je to jen dál a bylo by nutné každodenně dojíždět. A s Ninuščiným odporem k oblékání, abychom vstávaly už asi v 5 hodin.

Pořád mě představa integrované Ninušky láká, obzvlášť kdyby školka byla vstřícná (a to by asi byla), ale zároveň mám z toho trošku strach.

Ale přeci je mým hlavním cílem, aby byla Ninka spokojená a šťastná! Tak nevím ... a čas letí, musíme se urychleně rozhodnout!

-------------------------------------------------------------------

Proč se pořád musím o něčem rozhodovat? Proč musím pořád něco řešit?

Vyšetření ano nebo ne? Na sociálku ano nebo ne? Požádat nebo nepožádat? Odvolat se nebo neodvolat? Koupit nebo ne? Zkusit tuto terapii či nezkusit? Jít do toho nebo nejít?

Já nechci!
Já chci klid ... a nohy v teple. Už žádná rozhodnutí.

Ještě že to nemusí řešit můj taťka.
On totiž nesnáší, když má možnost volby či výběru. Rozčiluje se, i když se ho mamka ptá, jestli chce čaj nebo kafe, nebo jestli chce do kafe mlíko nebo ne.
"Něco mi udělej a neptej se mě!" Odpovídá mamce.

"Někam mi Ninu zapiště a neptejte se mě ... pořád!" Křičela bych nejradši na všechny kolem.
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Eva | 16. ledna 2010 v 1:13 | Reagovat

Lucko, Verča je integrovaná, tak ti zítra napíšu něco víc. My si zatím platíme osobního asistenta, ale nevím, co bude od září. Problém asistenta pedagoga je především ten, že kraj školce na něho nemusí dát peníze. Školka si o peníze musí zažádat, tuším, do konce března.

2 Sikorka | E-mail | Web | 16. ledna 2010 v 6:42 | Reagovat

Lucko, a co to udělat jako jsme to měly ze  začátku my? Do běžné školky by jsi jeden den v týdnu docházela s ní ty(nebo asistent) a zbytek speciálku? To by jistě šlo domluvit a  pak by si se rozhodla podle toho,kde by Ninuška byla spokojenější a taky podle toho,kde to bude vypadat,že jí to dá víc. A taky podle toho,kde si budeš myslet,že se toho víc naučí.
Osobně bych spíš než na paní co viděla Ninušku jednou dala na speciální pedagožku.

3 Eva | 16. ledna 2010 v 7:51 | Reagovat

Lucko, Verča začínala ve Speciální školce. Dojížděli jsme do ní asi 30 km 1-2x týdně. Ve Spec.školce byly i zdravé děti, takže byla vlastně i integrovaná.
Od září chodí do normální školky s osobní asistentkou. Komunikace s paní ředitelkou není nic moc, a tak nám ani nepožádala o asistenta pedagoga. Občas mám pocit, že je tam Verča navíc, ale s učitelkami ve třídě nemáme problém. Bohužel, paní ředitelka umístila Verču do třídy, kde je 25 dětí a učitelky nemají čas se jí věnovat, vše je jen na osobní asistentce.
Verunce se ve školce moc líbí, děti jsou úžasné a snaží se jí pomáhat a hrají si s ní. Verča začala víc žvatlat a snaží se zapojit, když děti s paní učitelkou cvičí. To je pro nás velký pokrok.
Nejhorší jsou pro mě finance, proto se momentálně rozhoduju, kam od září. Verunka by už mohla nastoupit do přípravky při Speciální škole, ale byla by tam nejmladší. Navíc by neměla vzor ve zdravých dětech.
Na asistenta pedagoga nepřispívá kraj automaticky, u nás přispívá především na děti školou povinné. Moje kamarádka dostala od kraje na postiženou holčičku pouze deset tisíc, to vystačí maximálně na dva měsíce.
Také budeš mít možná problém sehnat školku, která malou přijme. Školky nemají povinnost Ninušku zapsat.

4 Agnes | E-mail | 16. ledna 2010 v 9:41 | Reagovat

To my jsme zvolili klasickou školku, protože pro nás byla dostupnější. Lukáš měl úžasnou asistentu. Měla střední pedeg. školu a dálkově studovala spec. pedagogiku.
Školka měla 4 třídy. Ta třída do které chodil Lukášek měla jenom 15 dětí(většinou bývají po 25). Byli tam dvě postiž. děti se svojí asistentkou.
My jsme byli velmi spokojený a Lukášek udělal dost pokroků.
Pokud budete Ninušku dávat do klasické školky, zeptala bych se podle čeho vybírají asistenty.

5 Marika (Jára 04/2002, atyp. autismus) | E-mail | Web | 16. ledna 2010 v 10:40 | Reagovat

Jára chodil do MŠ logopedicky zaměřené. Klasická školka, kam byl zapsán, ho po uzavření diagnozy odmítla. Ve speciálce byly většinou děti zdravé, jen s log. vadou, naslouchátky... Jára tam chodil rád, ale skoro 2 roky trvalo, než se mezi děti a do aktivit třídy zapojil. Teď co chodí do školy speciálky a je naprosto v klidu a v pohodě vidím, jak musela být pro něho integrace mezi zdravé děti těžká. A to je Jára atypický autista, který nemá soc. vztahy tolik narušené...
Ale je to Lucko jako všechno inviduální - velké minus vidím v tom raním vstávání, dojíždění. Z vlastní zkušenosti znám, že je to náročné. Já už několik let jezdím sem a tam, takže je to i finančně náročné. Takže bych možná volila na tvém místě tu normální školku. Ale otázka je, kolik bude dětí a jestli vyjde asistent. Jak psaly ostatní - není jistota, že ho kraj Ninušce přidělí.
Jára asistenta ve školce neměl.
Kraj u nás asistenty do MŠ spec. nepovolí. Jára měl ve třídě 2 učitelky na 12 dětí.
To rozhodování je fakt ze všeho nejtěžší. Přeju, ať si vybereš tu nejlepší možnost pro Ninušku!

6 Míša | 16. ledna 2010 v 10:59 | Reagovat

Ahoj Tuško! Já jsem o integraci našeho Martina psala víckrát. Výhodu vidím, že školka je kousek, bydlíme na vesnici, když by se něco dělo, můžu tam být za pár minut. Taky, jak píšeš, je to pro nás možná poslední příležitost být mezi zdravými dětmi. Nám udělali asistentku z paní, která ve školce navíc pracuje jako výpomoc, je taky učitelka, speciální pedagog. O autismu moc nevěděla, ale pořád se vzdělává a knížky mi půjčuje. Těžké bylo vysvětlit, že náš Marťa nesnáší, když se na něho hodně mluví takovým tím uklidňujícím způsobem, jak se mluví na normální děti. Navíc taky nesnáší dotek, takže jsme rádi, že si zvykl na svoji asistentku, kdyby se tam střídalo víc tet, nevím, jestli by s tím neměl problém.

Martin, když ráno přijde má volnost, běhá, třeba přiběhne k dětem, aby se podíval, co dělají, hodně je sleduje, je rád v jejich společnosti, i když si neumí s nima hrát. Děti si taky většinou ráno hrají volně s hračkama. Když děti pracují u stolečku, třeba kreslí,... tak Martin taky, asistentka mu pomáhá - učí ho kreslit, pracují s plastelínou, dokonce lepili sněhuláka. Nebo dělá "krabicové" úkoly, ty mu přichystala asistentka a pořád vymýšlí nové.

Někdy se zapojí s dětmi do cvičení, učitelka dětem předcvičuje a asistentka cvičí s Marťou - vede mu ruce,.... Martin má rád hudbu, takže pokud je to spojeno s hudbou, líbí se mu to. Bývá to doprovázeno říkankami. Taky ho učí posílat auto, nebo kutálet míč - sednou si naproti sobě. Dřív seděla asistentka s Martinem a kutáleli kuchařce - pomáhala jim. Tohle cvičí v šatně bez dětí. Na chodbu a do šatny chodí, když to Martin nezvládá nebo dělá scény. Ještě mají další pohybové úkoly. Taky ho učí chodit na záchod, za 2,5 hodiny jdou i 3x, učí se mýt si ruce a pověsit svůj ručník. Taky se učí sedět u svačinky u stolu, to byl problém. Nosím mu svačinku z domu a bohužel teď jsme dopadli tak, že má brambůrky. Nic tam nechtěl jíst, nechtěl ani sedět - tak ho to učíme na ty brambůrky, to zabralo, protože ty miluje... ???

S našim Martinem to není jednoduché, bývá hyperaktivní, že někdy asistentka nestíhá. Taky je náladový, jeden den je v pohodě a druhý už ráno brečí, ale už si zvyká a celkem brzy se zklidní...
:-)

My jsme měli výhodu, že Martin má starší sestru, a když jsem pro ni chodila do školky, tak jsem se s ředitelkou dohodla. Tuško, myslím, že když se domluvíš, můžeš s Ninou zajít do školky se podívat a chvilku tam s ní pobýt, abys viděla, jak reaguje... ;-)

Nám platí asistentku kraj, jsem zvědavá, jestli to půjde i příští rok... ???

7 Zuzka | 16. ledna 2010 v 12:27 | Reagovat

Zkuste ještě zkontaktovat Speciálně pedagogické centrum a poradit se tam. Obyvkle provádějí diagnostiku psychomotorického vývoje a doporučí Vám vhodnou variantu. A pomohou Vám i s integrací včetně komunikace s MŠ.
V našem středisku rané péče máme s integrací dobré zkušenosti, hodně je to o lidech. Pokud je osobní asistentka šikovná a nadšená a také něco ví o speciální pedagogice, tak dítě se zdravotním postižením nikdy "na chvostu" v kolektivu zdravých dětí není :-)

8 Dana (s Betynkou) | E-mail | 16. ledna 2010 v 13:13 | Reagovat

Luci, vidím,že řešíme podobné věci, naše holčičky jsou téměř stejně staré. Uvažuju o školce od září - s tím, že budem Betku dávat od srpna, tak po hodince (jak nám poradili), aby si trochu zvykla. Pak by tam měla být asi 4 hodiny denně (abych mohla zůstat doma). Uvidíme, jestli se do té doby naučí jíst s někým jiným než s námi - kdyžtak bych ji vyzvedávala těsně před obědem. Vzhledem k tomu, že tu máme skvělý stacionář, kam od malička chodíme na rehabilitaci, neurologii a psychologii a všichni tu Betynku už znají - dáme ji tam. Je k tomu přidružená škola se speciální péčí, kde je směsice dětí s různým postižením mentálním i pohybovým a smyslovým(myslím, že když jsou děti namíchané, je to lepší než když je jeden druh handicapu - třeba auti třída). Máme ji teda naštěstí blízko, takže to nám rozhodnutí ulehčilo. Práci učitelek a asistentů jsem viděla - můžu jen chválit a těšit se, že tam bude Betynka v dobrých rukách...Myslím,že školku potřebuje ona a už i já :-D...Vzhledem k tomu, že jsem učila ve spec. škole - tak se přikláním k tomuhle řešení, myslím, že je pro Betku nejvhodnější. Ona by to mezi zdravými dětmi nezvládla - bojí se jejich rychlosti a hluku. Doufám, že takhle si na děti zvykne a třeba si s nimi začne i hrát a zapojovat se...Ale je fakt, že každé dítě je jiné, každé potřebuje jiné impulzy. Když se integrace podaří, je to super a moc to prospívá. Takže stejně to rozhodnutí bude nakonec na vás... ;-)  (ostatně...jako vždycky  :-)

9 Jana C | 16. ledna 2010 v 14:10 | Reagovat

Tuško, řeším teď úplně přesně ten samý problém. MŠ s integrací, asistentem a blízko a nebo vzdálenější speciálku. Ideální řešení má asi Sikorka, zkusit se domluvit a na obou místech Ninušku nějaký čásek nechat se rozkoukat. Musím přiznat, že mě to taky dost deptá. :-( U nás to stejně nakonec vyjde tak, že budem rádi, když nám mrňouska vůbec někde vezmou.  :-D

10 Míša | 16. ledna 2010 v 14:13 | Reagovat

Ještě jsem chtěla napsat, že o autících se říká, že lépe snášejí děti než dospělé. To na našeho Martina sedí, líp přijímá, když na něho mluví nebo sahá dítě než dospělý....

11 Tuška | E-mail | Web | 17. ledna 2010 v 10:14 | Reagovat

Holky, díky moc za všechny vaše reakce. Každá byla moc zajímavá a hlavně, každá byla podložená osobní zkušeností, takže pro mě opravdu cenné informace.

Vidím, že je to všechno opravdu o lidech. Kde se chce a je trošku zájem, tam to jde.

Taky mám strach, aby kraj asistenta zaplatil, pokud o něj školka požádá ... a pak taky, aby se nějaký šikovný asistent našel. No uvidíme, držte nám palce. :-)

Plánuju vzít Ninušku s sebou na obě školky na chvilku, ať se tam zkusí proběhnout a taky uvidíme. Snad mi paní ředitelky vyjdou vstříc. Budu vás informaovat, jak to u nás probíhá.

Ještě jeden dotaz:
Stalo se někomu, že jste dali dítě do MŠ s asistentem a naprosto to nešlo? Třeba nakonec miuselo odejít - buď do speciálky nebo domů?
A co bylo důvodem?

Díky Lucka.  :-)

12 Míša | 17. ledna 2010 v 11:32 | Reagovat

Tak na vás budeme myslet, aby jste narazili na dobrou školku, kde mají s integrací už zkušenosti...

Myslím, že důvod k odchodu by byl, kdyby tam dítě dlouhodobě plakalo a mělo to negativní vliv na jeho psychiku....

Jinak, pokud každé dítě nastoupí do školky, běží mu tříměsíční zkušební doba.

13 Agnes | E-mail | 17. ledna 2010 v 20:34 | Reagovat

Lukášek měl skvělou, mladou asistentku skoro 2 roky. 3 měs. před koncem školního roku asistentka dostala nabídku učit v té samé školce. Dostali jsme novou asistentku. Byla moc hodná, ale už starší a Lukáškovi nestačila. On je velmi hyperaktivní. Moc to s ním neuměla, vše mu dovolila a on jí pak nechtěl vůbec poslouchat. Učitelky si toho také všimli a domlouvali jsme se , že asi změníme asistentku, pokud to půjde. V tom ale Lukášek vážně onemocněl, takže do školky už nechodil. Potom od září nastoupil do Spec. školy.

14 Šárka | E-mail | 18. ledna 2010 v 0:22 | Reagovat

Naše Leila (pravděpodobně Rettův syndrom bez potvrzené mutace) chodila do speciální školky. Byla to velmi dobře vedená školka a Leila tam byla spokojená. Pokud je ale množnost integrace do "standardní" školky s asistentem, možná by bylo dobré zkusit nejdřív tuto možnost a teprve v případě, že by se se to neosvědčilo, tak přejít do speciální. V každém případě přeji hodně štěstí, podle video-nahrávek je Ninuška velice šikovná holčička a má velký potenciál úspěšného dalšího vývoje.

15 Barča a Isabellka | E-mail | Web | 18. ledna 2010 v 14:03 | Reagovat

Luci, já jsem řešila a řeším stále tento problém. Je to děs, máš pravdu..školka, asistenti neasistenti atd. Než bych to zase celé sesmolila, tak můžeš mrknout na můj příspěvek na mém blogu :) tak jsem to zatím vyřešila já..

16 Tuška | E-mail | Web | 19. ledna 2010 v 12:35 | Reagovat

Holky, všem vám díky moc za příspěvky.

Dnes jsme byla s malou v SPC v Plzni (zaměřeném na autíky), kam chodíme taky kromě SPC u nás ve městě.
Spec. pedagož. od nás mi doporučuje spíš tu speciální (normální MŠ se jí pro Ninu nezdá, ani s asistentem) - to jsme tu už psala.

No a dnes mi samy 2 paní z SPC, které tam s Ninou pracují, vysloveně řekly, že Nina určitě školka ne. Pokud je možnost speciálky, určitě tu.

Prý tam na ni bude víc času, budo s ní dělat intenzivně během dopoledne. V MŠ by to všechno bylo na asistentovi, protože učizelka nebude mít čas a to prý není správně. Asistent pedagoga by měl učitelce a dítěti jen pomáhat, ale vést dítě má učitelka. Prý.

Navíc Nina neposlechne, nemá zatím žádné návyky, ty je třeba teprve vypěstovat a to prý by se mělo odehrát v tý speciálce.

Taky mají s integrací dobré zkušenosti, ale u nás (v ČR) zatím nejsou vhodné podmínky pro integraci všech dětí. A proto pro Ninu vidí jako nejlepší jít do speciálky na rok, na dva a pak zkusit integraci do běžné MŠ s asistentem, ale až už bude trošku spolupracovat.

MUsím se přiznat, že já to vnitřně cítím taky tak.
Trošku mě tety z rané péče navnadily, že by to bylo ok, ale já mylsím, že nebylo.

Lidi, asi se pomalu, ale jistě rozhoduju pro tu speciálku s výhledem do budoucna na normální MŠ.
Teď to ještě vysvětlit taťkovi, že se nám to dojíždění tam vyplatí. :-D

Budu informovat, jak to všechno dopadlo.

17 Míša | 19. ledna 2010 v 14:05 | Reagovat

Řekla bych, že speciální školka je lepší hlavně proto, že tam mají zkušenosti, které asistent třeba mít nemusí. Také jsou lépe vybavení. Ale zase tam obvykle bývá jeden na více dětí, kdežto ve školce je jeden na jedno dítě a může se plně věnovat jen jemu. Začarované děti mívají často individuální plán, takže nedělají úplně totéž, co zdravé děti. Podle mě není nutné, aby to vedla učitelka a asistent jen pomáhal, tak to bývá spíš ve škole. I zdravé děti mívají ve školce možnost výběru, nemusí všechny sedět u stolku a kreslit, některé si můžou i hrát...

18 Míša | 19. ledna 2010 v 14:39 | Reagovat

PS: Přejeme vám, ať to v pohodě zvládnete a hlavně ať se tam Ninušce líbí a chodí tam ráda... :-)

19 Anny | 19. ledna 2010 v 23:39 | Reagovat

Ahoj, my řešíme stejný problém, s tím rozdílem, že budeme vděční za jakoukoliv školku. V Liberci vládne co se týče integrace a speciálního školství doba kamenná. Je tu sice Jedličkův ústav, ale tam "preferují" děti s tělesným postižením a rovnou nám naznačili (v rámci nezávazné konzultace s jejich psycholožkou), že náš hyperaktivní Bartoloměj jim do programu moc nezapadá. Navíc je tam tedy většina dětí nechodících a nemluvících, což mi taky nepřijde úplně jako dobré, když potřebuju, aby se Bárt rozmluvil. No a pak už tu máme jen samé normální školky, sem tam se speciální třídou, ovšem převážně logopedicky zaměřenou. V jedné zdejší školce se speciálními třídami zjišťovala situaci Blanka (občas sem myslím chodí, má stejně starého Florimonka), byla to navíc školka, kterou jí navíc doporučilo SPC, cituju (snad to Blance nebude vadit) "Ale --- co mě teda hodně překvapilo, že přijímají pouze děti, které jsou celodenně be z plín(i bez plíny na spaní),
musí se umět sami najíst,obléknout a být schopný procházky.
Říkala jsem,že Flori potřebuje nakrmit-tak to prý v žádným případě u nich nejde(natož Bártík s mixovaným jídlem?)
a když má prý Flori plínky na inkontinenci, tak mi ho přijmout nemůže.
A ptala jsem se,že právě proto,by měl svého osobního asistenta,který by mu s tím pomáhal(plíny, jídlo, převlékání,
procházky,pití,...hry...)a že prý os. asistenci oni vůbec nemůžou praktikovat. Že na to u nich nejsou podmínky a
děti s os.asistencí nepřijímají. No není to horor?

20 Anny | 19. ledna 2010 v 23:50 | Reagovat

Pokračování: když jsem sháněla informace o normální školce tady u nás na sídlišti, tak jsem se na jejich stránkách dočetla, že: do třídy mateřské školy se zpravidla přijímají děti smyslově, tělesně a duševně zdravé. Dítě, které začíná MŠ navštěvovat, by mělo již samostatně chodit, jíst lžící, pít
z hrníčku, samostatně používat WC ( ne nočník ), nenosit plínky, umývat se a
umět smrkat do kapesníku, nepoužívat dudlík! Chápete, že tam se teda ani nevypravím, protože mě stačí, že jsem se rozčílila u počítače, na místě bych to asi nezvládla. Naše konzultantka z rané péče nám domluvila návštěvu v jedné školce se speciální třídou na druhém konci města, ředitelka byla do telefonu docela milá, ale raději se na to moc neupínám. I tam ale, pokud by měl Bárt asistenta, tak bychom ho museli platit - kolem 50 Kč na hodinu. Jedeme se tam podívat 1.2. - dám vědět.

Jo, byla jsem panečku pěkně naivní, když jsem si myslela, že integrace funguje... Jinak moje ideální představa byla integrace s asistentem v normální školce, protože klesat dolů ke speciálním výukám a metodám můžeš vždycky, cesta opačná je v našem systému hodně složitá. Platí to teda asi hlavně o školní docházce, jenže nevěřím tomu, že dítě ze speciální školky vezmou bez problémů do běžné základky - tak naivní už teda nejsem...

21 Tuška | E-mail | Web | 19. ledna 2010 v 23:54 | Reagovat

Je to horor!
O tom, jak Blanka sháněla školku pro Floriho, vím z jejího mailu. KOnečně se mi osvětlilo to, že ho možná dá do Jedle.
Nevěděla jsem, že v Liberci je taky. Myslela jsem, že jen v Praze. :-D
A tak jsem se už i muže ptala, jak je daleko Liberec od Prahy, že jako asi ho bude Blanka vozit tam!  O_O

No ale pak jsem si řekla, že to je asi blbost. Že jsem to špatně pochopila. :-D

U  nás je tahle speciální třída (teda na štěstí pro postižené všeho druhu) jediná na okrese!!! Takže je tam taky docela nával.
Doufám, že nás tam vezmou. Zítra jdu volat pí. ředitelce.

Stejně je to hrozný, kam člověk to dítě dát!!!??? Když pravdu potřebuje kolektiv, nemůže přece sedět pořád doma!

Je to divný, nikdy by mě nenapadlo, že v Liberci - v takovým podle mě velkým městě, nebude nějaká pořádná speciálka, nebo aspoň možnost asistenta do MŠ. Je to holt o lidech ... a když je neochota ... tak holt máme smůlu.

Jen kdyby se dceři paní ředitelky narodilo takové naše díťátko, hned by to určitě šlo!!!
Ale nikomu nic nepřeju ... jen taková úvaha ...  :-?

22 Anny | 19. ledna 2010 v 23:58 | Reagovat

poslední...
Takže pokud to se školkou nevyjde, budeme pokračovat dál v tom, v čem momentálně jedeme: soukromá miniškolka s asistentem jedno dopoledne týdně (příp. platit asistenta na další dopoledne, pokud by byli ochotní mi tam Bárta s ohledem na celkový počet dětí vzít, fungují totiž jen 3x týdně a z toho v pátek je miniškolka v angličtině), a jedno dopoledne v Dětském koutku technické univerzity s tím, že se budu snažit zdejší "hlídací" studenty motivovat k tomu, aby s Bártem dělali nějaké rozvíjející aktivity. A budu doufat, že nám v rámci úspor univerzita dětský koutek nezruší.

A až už toho budu mít úplně plné zuby, tak se přestěhuju zpátky do Prahy...:-(

23 Tuška | E-mail | Web | 19. ledna 2010 v 23:59 | Reagovat

Anny, a proč byste museli platit toho asistenta? Kdyby vám na něj kraj poskytl peníze (záleží kolik a jestli vůbec teda), tak by to přece šlo i bez toho, ne?

Dej vědět určitě, jak to dopadlo. Já taky napíšu, jak to probíhá.

Tak si držme palce!

Jo a já doufám, že po roce, dvou ve spec. školce, bude Nina schopná fungovat v normální s asistentem!!! Možná jsem naivní. Ale ne zas tak, abych si myslela, že bude moci fungovat v normální škole.
No, necháme se překvapit. ???

24 Anny | 20. ledna 2010 v 0:01 | Reagovat

No a pak je ještě možnost, že si založím speciální školku vlastní:-) Jenže vzhledem k tomu, jak to tu všechno pěkně funguje, bych si pak taky mohla založit i soukromou speciální školu:-) A jak říkala Žlababa, musíme být dlouho na světě a mít plno síly, protože ještě budeme muset klukům založit chráněné dílny a chráněné bydlení.

25 Tuška | E-mail | Web | 20. ledna 2010 v 0:02 | Reagovat

Aspoň že tu možnost přestěhování máš v záloze ... já vím, že ji asi nechceš uplatnit, ale taková trošku naděje, že kdyby náhodou ... tak s tím tady praštím ... No není to jednoduchý, to je jasný. :-(

To neí špatnej nápad!!! Škoda, že nebydlíme blíž! Já bych do toho s tebou šla!!!! ;-)  :-D

26 Anny | 20. ledna 2010 v 0:05 | Reagovat

S asistenty je to tak, že v Liberci kraj platí nejmíň asistentů z celé ČR - podle toho, co říkala paní v SPC, tak třeba ve středních Čechách se platí z rozpočtu asi 250 asistentů, v libereckém kraji asi 35... No a samozřejmě preferují děti větší, příp. toho asistenta schválí jen na pár hodin - jedna maminka má pro dítě v Jedličkárně asistenta na hodinu denně! Navíc za ty prachy, co na ně dávají, se asistent asi sehnat nedá, takže rodiče si musí připlatit... Vím, že v té školce, o kterou teď budeme usilovat, si takhle připlácejí rodiče dvou autistů, co tam mají... Prostě žádná sranda.

27 Míša | 20. ledna 2010 v 8:34 | Reagovat

Holky, nevzdávejte to! Bojujte za vaše dítě ve školce. Bohužel to u nás ještě není běžná věc a my jsme ti průkopníci, kteří to zavádějí....

Takže přesvědčujte ředitelky školek a zdůrazněte, že vám integraci doporučilo SPC a, že jim s tím ve školce pomůžou a raná péče taky. Ředitelky nemusí mít obavu, že budou muset celou školku předělávat...

Anny ty podmínky, co jsi četla jsou pro zdravé děti, ne integrované, kdy jich má na starosti jedna učitelka třeba dvacet.

Jinak, jestli máte poblíž nějaké známé, kteří mají dítě už integrované, tak dejte vaší ředitelce kontakt na jejich, ať se zeptá, jak to funguje. U nás právě v sousední vesnici už integrovali, tak se naše ředitelka u ní informovala. Taky jsem slíbila, že to budeme dělat pomalu, jsem doma, tak jsem jim k dispozici, kdyby něco.

Anny tvůj Bárt je šikula, školku si zaslouží! Když jsem četla váš plán na rok 2010, tak jsem tiše záviděla, kolik toho zvládnete a jak daleko jste.
;-)

28 Míša | 20. ledna 2010 v 8:49 | Reagovat

Ještě bych dodala, že nám psycholožka napsala, že má mít Martin zkušeného asistenta, i SPC to může doporučit. Možná to psala i pediatrička k potvrzení zdravotního stavu, který se školce dává.

Není to lehké, držím vám palce. Protože já jsem je o něčem přesvědčovala a ani jsem nevěděla, jestli to Martin zvládne. Nakonec jsem se dozvěděla, že ve speciálkách v okolí je plno, tak jsme do toho šli.

Jinak bych dodala, že i zdravé děti mají občas např. zdravotní problém třeba střevní virózu a ve školce se pokakají. Většinou tam mají sprchový kout a dítě osprchují, takže, když bude mít dítě asistentku, určitě se i přebalování dá řešit.

29 Anny | 20. ledna 2010 v 9:27 | Reagovat

Ahoj Míšo, díky za podporu. Problém je, že tady široko daleko fakt žádné dítě integrované není. Resp. dva autíci jsou integrovaní v jedné školce v Doubí, ale tam tím pádem bude místo, až půjdou za rok do školy.  Většinou jsou děti v té Jedličkárně, event. v té školce, kam se pojedeme podívat. Pak jsem na netu našla ještě dvě školky, které jsou aspoň podle textu nakloněné integraci, ale ty jsou taky na druhém konci města a ještě hodně špatně dopravně dostupné, navíc o realitě tam nemám žádné informace.
Já teda musím přiznat, že na to vnucování se ředitelkám nemám žaludek. Vím, že mě to do budoucna nemine, ale hrozně špatně nesu každé odmítnutí, nedokážu se s tím vyrovnat. Když si vzpomenu, jaký stres byl např. sehnat Bártovi zubaře... Anebo když Bárta odmítla jedna ředitelka v MŠ, aniž by ho viděla, nebo se mnou mluvila, když jsme tam chtěli chodit hodinu týdně na muzikoterapii - ona ve SVÉ školce žádné postižené dítě nechce. To naštěstí vyřizovala naše konzultantka z rané péče, já jsem to obrečela až zprostředkovaně...
Uvidíme. Každopádně - teď jsem odvezla Bárta na "jeho" dopoledne do miniškolky a když jsem odcházela, tak z třídy vybíhala jedna z tet a volala: "Běžím pro foťák, musím ti vyfotit, jak si Bárt hraje v kroužku obklopený všemi dětmi":-) Tak aspoň něco pozitivního:-)

30 Míša | 20. ledna 2010 v 10:24 | Reagovat

Anny já tě chápu, mě taky stačil náznak - proč ho nedám do speciální... a už jsem brečela a sama sobě říklala, jestli bych to neměla lehčí. Je těžké pochopit, když je v televizi tolik pořadů, kde se mluví o integraci jako o samozřejmosti, o tom, že je to v cílech EU,.... a pak člověk narazí a zjistí, že je někdy problém tolerovat i malé zvláštnosti...např. to, že dítě po obědě nechce spát.

Anny a nemáte třeba za městem nějakou vesnici, kde by jste to měli blíž a skusili se zeptat tam? Teď je hodně dětí a školky si můžou vybírat, takže u nás ve městě někdy odmítají i zdravé např., když jsou mu teprve 3 a máma je doma s druhým dítětem. Na některých vesnicích takový nával není.... ;-)

31 EvinaK | E-mail | 22. ledna 2010 v 10:25 | Reagovat

Dobrý den, Tuško!
Prostřednictvím netu Žlababy jsem se dostala i na ty tvé. Převážně jen čtu. 8-) Ale co je teď myslím důležité je to, že bydlíme v Domažlicích a mám neslyšící dceru s kochleárním implantátem. Navštěvovala přesně tu MŠ v Domažlicích, o jejíž speciální třídě píšeš. Moje dcera původně měla chodit do této třídy, ale nakonec byla integrována v normální třídě v téže školce. Do stejné školky chodí můj syn. Znám děti i paní učitelky z této MŠ - (mám převážně dobré zkušenosti), co se týče speciální třídy - mám pár osobních postřehů. Pokud chceš, a máš nějaké konkrétní dotazy, můžeš mi napsat na e-mail.
Zdraví Eva Krčmáriková

32 Tuška | E-mail | Web | 23. ledna 2010 v 14:29 | Reagovat

Evo, díky moc za reakci, už jsem ti včera napsala mail. :-)

33 Gothic a V. 5 rokov autík | 6. února 2010 v 16:49 | Reagovat

Ahoj Tuška, zažili sme oboje, tak viem porovnávať. :-) Keby som nemala skúsenosť z DSS (to je niečo ako denný stacionár) tak tu budem do neba vynášať integráciu . Kedže to porovnanie mám tak som za DSS (je to domov soc. služieb) V.- tam chodí na 4h denne a je tam pomer 6 detí na 4!!! pedagógov. Majú tam špec. pedag.liečebného pedagóga, logopéda, psychologa, relaxačnú miestnosť snoozelen, hipoterapi, canisterapiu, chodia do bazéna a sauny. To všetko za cca 1000 sk mesačne so stravou!!
A bonus, že to mám asi 500m od domu  :-D

Skúste ešte túto možnosť. Ja myslím, že to ani nie je tak o tom čo zvoliť ale na akých ludí natrafíte. MY sme mali štastie na riaditelku ktorá už nejaké skúesnosti mala (špec. pedagóg) stali sa z nás priatelky aj v súkromí :-) Ale žial u nás na Sk nie je do 6 rokov možný asistent , takže sme si ho museli platiť sami. Z toho vyplývalo, že sme mali brigádne študentky,. ktoré sa nám často menili. Prvý rok bol super, dobrá asistentka, deti aj prostredie zvládal super, naučil sa tam jesť chleba :-) aj opakoval po detoch, no napr. porozumenie a reč totál 0 bodov. Je fakt, že asistentky ak to nie sú vyslovene špecky s dlhoročnou praxou tak z mojej skúsenosti dieťa vela nenaučia. A naše deti potrebujú hlavne v rannom detstve intenzívnu prácu s nimi. Zdravé deti môžeš zabezpečiť aj inak, materské centrá, ihriská, kamošky s deťmi. My sme to mali tento rok tak, že chodil aj tam aj tam, ale jednoznačne začalo vyhrávať DSS. V škôlke aj väčší počet detí hygiena nič moc (proste velká škôlka štátna) vkuse bol chorý. Tu od nás pri vstupe do DSS žiadali komplet výtery či nie je bacilonosič. Je to zariadenie pre ment. postihnuté deti, prevaha je asi autizmus, alebo auti rysy. Nevýhoda je, že V. začal byť zvukovo citlivý to ale ešte minulý rok v škôlke kde deti hodne hlučne sa prejavovali. Takže v DSS mu teraz vadí hluk, tam je ale výhoda, že ho vedia zobrať pracovať, alebo relaxovať, proste je tam ovela viac možností. A čo ja beriem ako jedno OBROVSKÉ + nikto tam na teba nepozerá ako na neschopného rodiča. ja som sa v bežnej skôlke stretával ráno s rodičmi v šatni a proste každý na nás pozeral, V. vzbudzoval velkú pozornosť. Tak isto personál hlavne pomocný kuchárky, upratovačky, iné učitelky dávali dosť najavo nevraživosť. Síce si netrúfli priamo niečo povedať, lebo vedeli, že za nami stojí riaditelka, ale cítila som to tam proste. Aj také reči sme počuli, že je rozmaznaný a pod. Tu s rodičmi sme na jednej lodi, pokecáme v šatni, mávame rôzne akcie pre rodičov, no spokojná som. Naproti tomu poznám špecky pre autíkov kde by som ho nedala ani omylom. Treba sa ísť pozrieť aj tam aj tam a zvážiť to. A ešte jedna vec, neviem ako často máva malá EPI záchvaty ak často, tak toto daleko lepšie zvládajú práve v DSS majú tam s tým skúsenosť a aj zdravotný personál. Mne napr. zobrali malého na výlet kde bol 3 dni sám!!!! Šli v pomere 1:1, každý mal svoje dieťa a svoju izbu takže super. Aj tam spali. Ja cítim že tam je V. súčasť nejakého kolektívu, mávajú rannú komunitku napr. V škôlke bol len jeden z mnohých a navyše...

Prajem nech sa rozhodnete čo najlepšie. Skúste ešte tie stacionáre popozerať!!

34 Tuška | E-mail | Web | 6. února 2010 v 19:25 | Reagovat

Gothic, díky moc za obsáhlý a zajímavý komentář.
Já jsem loni trochu brousila po Carlittě, takže o vás trošíčku něco vím. ;-)
Teď už není tolik času, na Carlittu se téměř nedostanu, tak ani nevím, jestli tam ještě chodíte.

Ale k vašim postřehům. Ten váš stacionář je tedy opravdu super!
To u nás v okolí bohužel není.

Já se právě teď v únoru chystám podívat do té speciální třídy ale jsem už v podstatě rozhodnutá, že Ninušku dám tam.
Mám právě strach z toho, že by se nám asistentky střídaly a pak z toho počtu dětí.

Nedjbližší stacionář pro nás by byl v krajském městě (cca 45 km daleko), ale tyto služby stejně neposkytuje.
A to cestování ... no, taky trochu problém.

Jsem opravdu zvědavá, jak to nakonec dopadne a jak tam bude Nonuška spokojená, jak se mě tam bude líbit a jak jí.

Ještě jednou dík za váš příspěvek. :-)

Je vidět, že máte také výborné možnosti. vím třeba od Silvi, která také žuje na Slovensku, že něco podobného (myslím podobně dobrého) v jejím okolí není.

35 Eva | E-mail | Web | 14. března 2010 v 20:12 | Reagovat

Moc Vás všechny zdravím!

Mám podobné problémy a na tutu stranku jsem narazila náhodou. Moc Vám rozumím. Už několik let řeším problém "školka." Tedy dva roky a abych řekla pravdu tak už mě to nebaví. U nás ve městě je málo státních školek, které nechtějí postižené dítě, protože by prý museli snížit počet dětí ve třídě. A soukromé školky jsou drahé nebo nejsou bezbarierové. Ale našli jsme jednu soukromou školku, která Bětušku přijala, ale jen s námi placeným asistentem. ( Bětuška je opožděná na vývoji. Tělesně leze po čtyřech, staví se, učí se chodit, ale jde to těžko.Rozumí skoro všemu na svuj věk.Mluvení je ale špatné, hodně ji lide nerozumí). Hodně nám vyšli vstříct - dali slevu na školkovném i dnech kdy chodí do školky. Asistentka se ji snaží integrovat. Bětuška dělá veliké pokroky a je stále šikovnějši. To je moc dobré. Ale stejně je to finančně náročné.
Takže každé jaro řeším levnější variantu, ale.....

Jedna rada co mi přišla kolem.

Ano vím, že školky si nejsou jistí, jestli dostanou peníze na asistenta od kraje. A dozvěděla jsem se, že školky můžou zažádat Nadaci ČEZu. A oni poskytují peníze na asistenty a na kalendářní rok - po schválení jejich radou.

Jen musíte mít užasnou paní ředitelku, která by do toho šla. ( musí žádat organizace. Nemůže žádat rodič)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama