Skutečné důvody, proč dětem nejde učení

22. ledna 2009 v 0:10 | Tuška |  Informace a podněty
Ráda bych se podělila o informace, které jsem získala o HANDLE terapii, o tom, z čeho tento přístup vychází.
Určitě je to zajímavé a minimálně stojí za to si to přečíst.

Maminka, která je přeložila z anglického originálu, touto terapií pracuje se svým synem a jsou moc spokojeni. Přitom ale zdůrazňuje, že vždy platí, že méně je více a spěch ničemu neprospívá.

Zde se můžete seznámit s úryvkem textu, pokud budete mít zájem číst dál, najeďte si na oficiální stránky HANDLE u nás. Konkrétně klikněte sem.

Úvod


O fyzickém vývoji dětí toho víme hodně a bez problémů určujeme vývoj dítěte podle vývojových milníků jako jsou první krůčky nebo první slůvka. Testujeme a hodnotíme vývoj dítěte v oblasti vzdělávání, někdy dokonce předtím, než dítě dosáhne školního věku. Začali jsme dokonce uznávat, jak důležité je mentální zdraví dětí. Když pomyslíte, kolik toho víme o dětech a jejich vývoji, je až zarážející, proč má tolik dětí stále problémy s učením nebo chováním.

Všechny děti mají potenciál k učení; jejich možnosti jsou doslova nekonečné.

A stejně jako lezení je ve fyzickém vývoji dítěte základem pro budoucí chůzi, existují i stavební kameny - neurovývojové systémy - které jsou základem akademického, behaviorálního a sociálního učení. Až se dozvíte více o neurovývojových systémech, kterých se v této knížečce dotkneme, uvidíte, že tyto systémy jsou u některých dětí oslabené a že než se tyto systémy posílí, musí tyto děti prostě vyvíjet větší úsilí a vynakládat více práce.

Každý neurovývojový systém:

· musí být funkční,
· musí být schopen spolupráce s ostatními systémy,
· musí pracovat ve správném pořadí,
· nesmí zasahovat do ostatních systémů v nevhodných okamžicích.

Může se zdát, že rozluštit tuto tajenku nebude právě snadné, ve skutečnosti nám však děti samy po celou dobu dávají klíč k jejímu řešení. Jejich chování a reakce na učení jsou výsledkem toho, jak se jejich systémy snaží nám dát najevo, co se v nich děje. A jak se pomalu začnete na tato chování a reakce dívat jinýma očima, budete také lépe chápat, jak svému dítěti pomoci.

Takže, prosím, čtěte a učte se. Možná v této knížce poznáte své vlastní dítě nebo nějaké jiné dítě, které znáte. Terapie HANDLE poskytla tisícům jednotlivců nástroje potřebné k posílení jejich slabých neurovývojových systémů a otevřela jim tak cestu k úspěchu v akademické, sociální i behaviorální oblasti.

Vestibulární systém

Vnitřní ucho, kde sídlí vestibulární systém, není odpovědné jen za naši schopnost slyšet, ale díky němu jsme také schopni zpracovávat informace o pohybu, gravitaci, rovnováze a prostoru. Vestibulární systém je základem pro mnoho dalších neurovývojových systémů a jeho nedostatečné fungování může způsobovat problémy projevující se v mnoha oblastech, od chybného řazení sluchových vjemů přes potíže se čtením až po cestovní nevolnosti (kinetózy).

Co může být projevem oslabení vestibulárního systému dítěte:

Nadměrné houpání
Dítě se vyhýbá ruským kolům, toboganům, kolotočům, houpačkám apod.
Dítě obsedantně pozoruje věci, které se točí nebo, se samo přehnaně točí
"Motání hlavy" nebo nevolnost při pozorování pohybujících se věcí
Dítěti se dle informací nikdy netočí hlava nebo nemá nevolnost
Problémy se závratí nebo rovnováhou
Potíže s chůzí po nerovném povrchu
Potřeba pohybovat se rychle
Cestovní nevolnost (kinetóza)
Dítě nemá rádo přeplněná a hlučná prostředí
Opožděný vývoj řeči (porozumění i používání)
Potíže se čtením
Neschopnost číst a psát psacím písmem
Sluchové problémy
Dítě není schopno poslouchat bez toho, aby se hýbalo nebo houpalo
Dítě si dává ruce na uši
Dítě má potřebu opakovat slova a věty
Neporozumění slovům
Dítě není schopno regulovat hlas při mluvení
Dítě nemá rádo hudbu
Dítě se vyhýbá žvýkání
Dítě má potíže s usínáním nebo se spaním, vyskytuje-li se v okolí zvuk, který většina lidí jako zvuk ani nevnímá

Zrakový (vizuální) systém


Že je zrak důležitý pro učení a chování, to je dobře známý a uznávaný fakt. Pravidelně se také testuje ostrost zraku u dětí. Ale zdravý zrak znamená o mnoho více než je ostrost 20/20 (tedy ostrost zraku, kde není třeba korekce brýlemi). Pro úspěšné zvládnutí všech akademických dovedností je naprosto zásadní, aby oči byly schopny se ve vzájemné spolupráci zaměřit na jeden bod (binokulární vidění) a pohybovat se hladce po řádce slov v textu (sledování očima).

Co může být projevem oslabení zrakového systému dítěte:


Potíže s udržením očního kontaktu
Špatná koordinace oka a ruky
Bolest, slzení nebo nepříjemný pocit, pokud se po dítěti požaduje, aby vykonalo nějaký vizuální úkol
Dítě není schopno číst aniž by ztratilo místo, kde právě čte
Dítě si mne oči poté, co je používalo
Častá bolest hlavy po vykonání vizuálních úkolů
Častá bolest žaludku po vykonání vizuálních úkolů
Potíže s opisováním z tabule
Dítě přeskakuje při čtení slova
Dítě čte písmena nebo slova v obráceném pořadí
Generalizovaná citlivost na světlo
Špatné trojrozměrné vnímání
Nejistota při chůzi ze schodů

Taktilní (hmatový) systém

Když se podíváme na lidské tělo, uvědomíme si, jak velká část těla je pokrytá kůží. Hmat hraje zásadní roli v tom, jak vnímáme sami sebe a jak reagujeme na své okolí. Dysfunkce hmatového systému může vést k problémům se psaním, péčí o tělo a se sociální interakcí.

Co může být projevem oslabení hmatového systému dítěte:

Extrémní lechtivost
Dítě nesnáší, když je ulepené, špinavé, od písku, upatlané atd.
Dítě si není vědomo toho, že je ulepené, špinavé, od písku, upatlané atd.
Dítě nemá rádo, když je fyzicky vedete (když je berete za ruku nebo je jemně směrujete rukou na jeho zádech)
Dítě má tendenci se nadměrně dotýkat ostatních lidí nebo předmětů
Neobvyklý úchop tužky (např. se špičkou palce mimo psací náčiní)
Dítě nemá rádo (nebo reaguje na) syntetické tkaniny
Dítě se vyhýbá dotyku (rukou nebo ústy) čehokoli, co je kašovité, slizké či mazlavé nebo co má různé struktury povrchu
Dítě nesnáší stříhání nebo kartáčování vlasů, mytí obličeje, stříhání nehtů na rukou
Neobvyklé reakce při aplikaci tělového mléka a jiných tekutých kosmetických přípravků
Dítě nesnáší ponožky se švy, volnou vazbou vláken, volnými elastickými částmi
Dítě má potřebu odstraňovat z oblečení cedulky
Dítě není schopno spát s přikrývkou na posteli nebo s přikrývkou, která není zastrčená pod okraj matrace "po vojensku".
Dítě je citlivé na elastické pásy, pásky nebo naškrobené či tvrdé oblečení

... Zbytek na stránkách HANDLE.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama