Pokračování dotazníku DACH

6. ledna 2009 v 1:01 | Tuška |  Informace a podněty
Dotazník DACH pokračuje zde:


38.
Rádo roztáčí předměty (víčka, hrníčky…).

souhlasí


nesouhlasí

39.
Fascinace pohybem (např. tekoucí voda, padající předměty, listování knih, třepání klíči, papíry, hračkami, igelitovými sáčky, otvíráním a zavíráním dveří).






40.
Fascinace točícími se předměty, obliba sledování krouživého pohybu (pračka, větrník, větrák apod.)






41.
Fascinace určitými předměty (vysavače, dlouhé tyčovité předměty, okapy, provázky, vypínače apod.)






42.
Zájem o přesýpání drobných předmětů či pohazování věcmi.






43.
Nehraje si správně s drobnými hračkami (spíše je pouze rozhazuje a demontuje).






44.
Nezájem o klasické hračky (stavebnice, auta, panenky).






45.
Velmi úzké přimknutí k jedné nebo dvěma hračkám.






46.
Nezájem o hračky znázorňující živé tvory (plyšová zvířátka, panenky, figurky lidí,…).






47.
Dítě nenapodobuje ve své hře dospělé (hra "jako že" a "na").






48.
V televizi nezajímají dítě různé pohádky (i když může vyžadovat pouštění několika pohádek stále dokola), může dávat přednost pouze reklamám či určitým pořadům (Sazka, Risk, Kolotoč).






49.
Dítě rádo staví předměty do řad nebo z nich vytváří různé ornamenty nebo je podle určitého klíče třídí.






50.
Dítě se vyvíjí skoky, nechce dělat věc do té doby, dokud si není jisté, že ji zvládne bezpečně samo.






51.
Velmi špatně snáší změny v programu (při dešti se nejde na plánovanou vycházku apod.) nebo v prostředí, které ho obklopuje (přesunutí nábytku, změna oblečení).






52.
Sklony k pedantickému, perfekcionistickému chování (určité věci musí být na svých místech, dveře a zásuvky zavřené apod.).






53.
Vyžaduje chodit nebo jezdit stejnou cestou.






54.
Dítě lpí na dodržování určitých rituálů (je nutné dodržovat určité pořadí u některých činností, chce, aby se lidé vyjadřovali přesnými výrazy apod.).






55.
Dítě má snahu neustále s sebou nosit nějakou věc (např. provázek, drobnou hračku, nebo její část).






56.
Dítě má velmi malou nebo žádnou snahu učit se něco nového.






57.
Dítě velmi málo napodobuje samo od sebe dospělé nebo ostatní děti.






58.
Dítě často projevuje úzkost nebo nervozitu.






59.
U dítěte se často střídají nálady, mnohdy bez zjevné příčiny.






60.
Dítě neprojevuje strach ve většině nebezpečných nebo strašidelných situacích.






61.
Po většinu dne velmi málo projevuje emoce, většinou se tváří nezúčastněně.






62.
Často se bez zjistitelné příčiny směje nebo pláče.






63.
Často se vzteká (denně několik záchvatů spojených s křikem).







64.
Dítě se často otáčí kolem své osy nebo běhá do kruhu.






65.
Dítě dlouhodobě stereotypně třepe rukama či prsty a prohlíží si pohyb.






66.
Dítě často poskakuje nahoru a dolů, pokud má radost nebo ho něco zaujme.






67.
Dítě je pohybově velmi obratné (např. ve šplhání po nábytku, v lezení přes překážky…).






68.
Pokud dítě něco potěší či rozruší, třepe prsty, rukama či dává paže do zvláštních poloh.






69.
Často se kýve celým tělem, přenáší váhu z nohy na nohu, převaluje se z boku na bok nebo se kýve vsedě.






70.
Dítě samo sebe občas zraňuje nebo zraňování naznačuje (štípe se, kouše se, tluče hlavou, bouchá samo sebe).






71.
Dítě je občas agresivní na druhé (kope, škrábe, tahá za vlasy apod.).






72.
Dítě je výrazně hyperaktivní - živé, neklidné, chvíli neposedí.






73.
Dítě se nedokáže vzhledem k svému věku soustředit, je roztěkané, nevydrží delší dobu sedět či pracovat.






74.
U dítěte je patrný velmi výrazný negativismus (mnoho věcí a činností odmítá, vzteká se, je obtížné dítě přimět ke spolupráci).







KONEC DOTAZNÍKU

SOUČET:


SOUHLASÍ


NESOUHLASÍ


????????
















Vyhodnocení dotazníku:
% kladných odpovědí = souhlasné odpovědi : 74 x 100 = ???% (výsledek)
a srovnejte s tabulkou, která udává průměrný počet kladných odpovědí u jednotlivých diagnóz.

Tabulku i přesnější výpočty čerpám z knihy od K. Thorové (Poruchy autistického spektra):

Přesnější výpočet procenta při nevyplněných odpovědích:

Děti, které nemluví ve větách: hledaná procenta (%) = počet položek SOUHLASÍ minus počet NEVÍM, NEJSEM SI JIST ODPOVĚDÍ děleno 65 krát 100.

Děti, které mluví ve větách: hledaná procenta (%) = počet položek SOUHLASÍ minus počet NEVÍM, NEJSEM SI JIST ODPOVĚDÍ děleno 74 krát 100.

Tabulka - orientační průměrná procenta a průměrný počet kladných odpovědí u jednotlivých diagnostických skupin

Skupina
procenta
kladných
odpovědí
Děti
mluvící ve
větách

Děti
nemluvící
ve větách
Dětský autismus5439 položek35 položek
Atypický autismus4735 položek31 položek
Aspergerův syndrom5742 položek
Autistické rysy, které nebyly diagnostikovány jako autismus3022 položek20 položek
Děti s mentální retardací2317 položek15 položek
Děti bez vývojových obtíží54 položky3 položky
Stanovený práh citlivosti na dg. poruchy autistic. spektra3526 položek23 položek

Thorová píše:
Děti, které obdržely diagnózu PAS, mají zhruba 50% souhlasných odpovědí. U dětí s 30% souhlasných odpovědí se může jednat o hraniční symptomatiku, nikoli specifickou pro poruchy autistického spektra, nebo o jinou diagnostickou jednotku (porucha aktivity a pozornosti, úzkostná porucha, mentální retardace apod.)

Senzitivita dotazníku na PAS byla orientačně stanovena na 35%, což je 26 souhlasných položek u dětí mluvících a 23 položek u dětí nemluvících ve větách.

U každého dítěte, které skóruje nad touto hranicí, doporučujeme speciální diferenciálnědiagnostické vyšetření.

DACH je metodou založenou na rodičovské, příp. jiné laické výpovědi se všemi výhodami a nevýhodami, které z tohoto faktu pramení.
Neobsahuje výčet veškerých symptomů, které se s autismem pojí. Mapuje pouze pozorování rodičů, které není totožné s objektivním škálováním. V žádném případě se tedy nejedná o diagnostickou metodu.

Dosavadní výzkum prokázal jednoznačnou schopnost dotazníku diskriminovat mezi vývojovými obtížemi, které jsou specifické pro poruchy autistického spektra, a jinými vývojovými obtížemi.
Metoda je v procesu dalšího vývoje a standardizace.







 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Tuška | E-mail | Web | 7. ledna 2009 v 22:04 | Reagovat

Vyplnila jsem si tento dotazník a vyšlo mi (teda Nině) - 39 souhlasných odpovědí, 26 nesouhlasných odpovědí a 9 jsem nehodnotila (týkaly se mluvení a Ninda nemluví).

Respektive  - úplně souhlasných bylo 34 a úplně nesouhlasných 21, jenže mezitím jsem viděla otázky, které vycházely tak napůl - těch bylo 10. Takže jsem je počítala za půl bodu - tedy 5 k "souhlasí" a 5 k "nesouhlasí".

Nevím, jestli to tak lze dělat. Ale každopádně po vydělení 65 (to je těch -9 nezhodnocených odpovědí) krát 100 vyšlo 60.

Nevím přesně, co si pod tím mám představit, ale přijde mi to dost.

Vím, že to v knize od Thorové bylo - to vyhodnocení, jenže já už ji nemám. Musím si ji zas půjčit!

2 Tuška | E-mail | Web | 9. ledna 2009 v 14:51 | Reagovat

Opravila jsem nadpi článků o DACH.

Dočetla jsem se, že to není vyloženě diagnostická metoda, takže opravuji. Podrobnosti jsou nahoře ve článku.

Taky trošku opravuji výsledek naší Ninušky. Sedli jsme nad dotazník s manželem a po důkladném probrání obou názorů nám (tedy Nindě) vyšlo - 33 souhlasných odpovědí, 21 nesouhlasných, u 11 si nejsme jisti. 9 jsme nehodnotili - to jsou ty o řeči.

Když to vezmu podle těch kladných položek, ta na procenta to vychází 50% .

Ten výpočet s tím odečítáním položek, u kterých si nejsme jisti,od souhlasných, mi připadá nějaký divný. Pak by totiž to skóre bylo mnohem lepší (34%).

Asi to nechápu.

No nevadí, stačí mi ty souhlasné položky, abych si udělala názor (předběžný). Ach jo.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama