Informace z článku PhDr. K. Thorové, Ph.D

29. ledna 2009 v 21:36 | Tuška |  Informace a podněty
Na Portále o poruchách autistického spektra (Autismus. cz) jsem narazila na zajímavý článek, který mi nějak unikl vzhledem k tomu, že byl publikován už v říjnu 2008.
Napsala ho Kateřina Thorová a název zní "Zápis z výcviku v používání diagnostické škály ADOS".

Pojednává o její účasti v USA na výcviku v diagnostikování PAS pomocí této škály a přináší mimo jiné zajímavé informace, některé se lehce liší od těch, které čítám.


Dovoluji si citovat pro mě ty nejzásadnější (info tučným písmem mě zaujaly nejvíc):
  • Výskyt PAS - 2-6 dětí s PAS na 1000
  • Vyskytuje se před třetím rokem, ale často není diagnostikován (ani v USA).
  • Mentální retardace se vyskytuje jen u 50% lidí s PAS.
  • Nejjednodušší je diagnostikovat děti ve školním věku, které trochu mluví, ale ne plynule. Čím větší problémy s řečí a čím hlubší je mentální opoždění, tím obtížnější a nestabilnější je diagnóza.
  • Děti s PAS musí mít sociální obtíže typické pro autismus a buď komunikační obtíže nebo stereotypní či repetitivní chování.
  • Pro diagnózu je důležitá absence normálního chování (negativní symptomy) i přítomnost abnormního chování (pozitivní symptomy).
  • Běží velké výzkumy v oblasti genetiky na zjišťování příčin autismu (zatím bez výrazných výsledků).
  • Spoluvýskyt autismu u sourozenců je odhadován na 5-10%.
Nově se odhaduje, že 75-90% dětí užívá alespoň částečně funkční jazyk.

Čtyři hypotézy, proč se zvyšuje nárůst dětí s PAS:
1) Koncept PAS se rozšířil a zahrnuje nově i děti s atypickým autismem a mírnějším mentálním postižením.
2) Je diagnostikováno více dětí s vysoce funkční PAS.
3) Širší použití přiměřených testů umožnilo zachytit více dětí s vyšším IQ (zejména neverbálním).
4) Opravdu se zvýšil počet dětí s PAS.

Celý text najdete zde.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama